Salgsbetingelser
Nor Gastro AS generelle salgsbetingelser


1. PRISER – BETALINGSBETINGELSER:


Våre priser er veiledende eks. mva.
Betalingsbetingelser: Før mottagelse av vare hvis ikke annet er avtalt.
Etter forfall beregnes 1,5 % renter per påbegynt måned.
Kjøpers egne spesielle kjøpsbetingelser får ikke anvendelse med mindre Nor Gastro AS skriftlig har
godkjent disse. Utsettes leveransen på kjøperens anmodning, forfaller betalingen i henhold til
ordrebekreftelse/kontrakt. Tilbudet og prisene gjelder i inntil 7 dager fra tilbuds-dato for bestillings varer.
NB: Varene vil være selgers eiendom inntil alle fakturaer er betalt i sin helhet.
2. Partene
Selger er Nor Gastro AS,Frydenbergveien 60, 1415 Oppegård Norway, Org nr. 934 898 974 og betegnes i
det følgende som selger/selgeren.
Kjøper er den forbrukeren som foretar bestillingen, og betegnes i det følgende som kjøper/kjøperen.
3. Betaling
Selgeren kan kreve betaling for varen før varen blir sendt ut.
Dersom kjøperen bruker kredittkort eller debetkort ved betaling, kan selgeren reservere kjøpesummen på
kortet ved bestilling. Ved betaling med faktura sendes ikke vare ut før betaling er gjort.
4. Levering
Levering er skjedd når kjøperen, eller hans representant, har overtatt tingen. Hvis ikke leveringstidspunkt
fremgår av bestillingsløsningen, skal selgeren levere varen til kjøper uten unødig opphold og senest 90
dager etter bestillingen fra kunden. Varen skal leveres hos kjøperen med mindre annet er særskilt avtalt
mellom partene.
5. Angrerett
Ved bedrift til bedrift kjøp er det ingen angrerett hvis varen er åpnet fra pakningen og/eller brukt på noen
som helt måte. Standard angrerett hvis vare ikke er åpnet er 14 dager for privatkunder.
6. Mangel ved varen – kjøperens rettigheter og reklamasjonsfrist
Hvis det foreligger en mangel ved varen må kjøper innen rimelig tid etter at den ble oppdaget eller burde
ha blitt oppdaget, gi selger melding om at han eller hun vil påberope seg mangelen. Kjøper har alltid
reklamasjonsrett dersom det oppstår problemer innen 1 måned for bedriftskunde, eller 2 måneder for
privatkunde fra mangelen ble oppdaget eller burde blitt oppdaget.
Dersom varen har en mangel og dette ikke skyldes kjøperen eller forhold på kjøperens side, kan kjøperen i
henhold til reglene i forbrukerkjøpsloven kapittel 6 etter omstendighetene holde kjøpesummen tilbake,
velge mellom retting og omlevering, kreve prisavslag, kreve avtalen hevet og/eller kreve erstatning fra
selgeren.
Reklamasjon til selgeren skal skje skriftlig.
7. LEVERING/HENTING AV VARER:
Hvis ikke annet er avtalt hentes varen fra vårt lager. Vi kan tilby å kjøre, men dette kommer I tillegg.
8. GARANTI:
Nytt utstyr:
Standardgaranti for nye varer er 1 års fullgaranti 100km innenfor Oslo området og 1 års delegaranti utenfor
Oslo.
Garantien dekker ikke feil som skyldes at kjøperen ikke har fulgt leverandørens forskrifter for bruk og
vedlikehold av utstyret. Hvis transport ikke kan organiseres av kjøper, er vi behjelpelig med bestilling av
transport for kjøperens regning og risiko.
Følgeskader / avbrudd dekkes ikke.
Selgers garantiansvar gjelder heller ikke feil, skade eller mangler som oppstår som følge av: at installasjonen
ikke er utført av selger eller den selger utpeker og denne ikke er utført i henhold til bruksanvisninger
instruksjoner eller gjeldende offentlige bestemmelser. Mangelfullt vedlikehold, behandling i strid med
bruksanvisninger/instruksjoner eller annen uforsvarlig behandling.- Uhell eller andre forhold etter leveringen
som ligger utenfor selgerens ansvar.
GARANTIANSVARET BORTFALLER DERSOM
1) KJØPER IKKE HAR BETALT FOR VAREN INNEN FRISTEN.
2) Det er gjort inngrep i varen uten Selgers samtykke.
3) Varen er skadet som følge av ukyndig behandling.– GARANTIANSVAR BORTFALLER HVIS BETALINGSBETINGELSER IKKE BLIR OPPFYLT.-TILBUDET BORTFALLER DERSOM AVTALT FORSKUDD IKKE BLIR BETALT INNEN FRISTEN.
9. DIVERSE:
Ved forsinket levering som skyldes forhold hos kjøper, kan leverandøren besørge lagring for kjøperens regning
og risiko.
Varen er selgers eiendom inntil fullstendig oppgjør har funnet sted.
Enhver forsinkelse av betaling av kjøpesummen gir selger rett til å heve salget selv om varen er overlevert til
kjøper. Når selger hever salget p.g.a. forsinkelse av betaling av kjøpesummen, belastes kjøper 50 % av
kjøpesummen og utgifter forbundet ved å hente varene tilbake til selgers lager. Skal kjøpesummen betales
avdragsvis gjelder det samme med hensyn forsinkelse av betaling av avdragene. Heves salget har selger rett til
å kreve varene tilbakelevert. Ønsker kjøper å annullere bekreftet ordre av standardprodukter, nye belastes 50%
og bruktutstyr belastes også 50% av kjøpesummen.
På importerte / spesialleveranser godtas ingen annullasjon. Retur av leverte varer godtas kun etter skriftlig
avtale med leverandøren og kjøperen belastes med minst 50% av kjøpesummen og 50% trekkes fra
forskuddsbetalt beløp.
Kjøperen plikter ved mottak av varen å kontrollere at sendingen er i god stand. Eventuelle transportskader skal
omgående meddeles til transportørens hovedkontor for eventuelle erstatningsoppgjør. Anmerket fraktbrev av
transportør må sendes til transportørens hovedkontor ved henvendelse. Nor Gastro AS har ingen ansvar for
eventuelle transportskader.
Oppgitt dato for brukte produkter:
Det gis ca. produksjons-dato etter type for produkter dersom etiketten mangler. Vi tar forbehold mot eventuelle
feil oppgitt produksjonsdata ved tilbud.
Nor Gastro AS tar forbehold mot eventuelle feil i tilbud, ordrebekreftelse, oppgitte priser eller spesifikasjoner
som måtte forefinnes I prislisten.
Nor Gastro AS forbeholder seg retten til å, uten ytterligere meddelelse, endre priser eller spesifikasjoner I
prislisten.
Fortolling kan forekomme hvis varen blir sendt direkte fra leverandøren. Hvis du er usikker, send oss en e-post.
TVISTER: Klager rettes til selger innen rimelig tid, jf. punkt 9 og 10. Partene skal forsøke å løse eventuelle
tvister i minnelighet. Dersom dette ikke lykkes, kan kjøperen ta kontakt med Forbrukerrådet for mekling.